[Misteri] Objek misteri melanggar pesawat Boeing 757 Air China

Salah stu lagi misteri yang belum dapat dipastikan misterinya. Sungguh aneh.. Sebenarnya banyak misteri di dunia ini yang belum terungkai.. Apa pula misteri yang telah berlaku kepada pesawat Boeing 757 Air China?? 
Pada tarikh 4 Jun 2013, sebuah pesawat Boeing 757-200 dari Air China baru menyiarkan sekitar 20 minit (sumber lain mengatakan 10 minit) dari lapangan terbang Chengdu dengan tujuan Guangzhou. Pada ketinggian 8,000 meter (28,000 kaki), tiba-tiba terdengar suara keras. Sang pilot yang tidak mengetahui apa yang sedang berlaku segera menghubungi menara pengawas udara untuk meminta izin kembali ke lapangan terbang Chengdu. Ketika sampai di darat barulah kelihatan jika hidung pesawat gergasi tersebut telah penyok ke dalam. Apakah UFO terlibat dalam insiden ini?

Berikut adalah keadaan kerosakan yang dialami pesawat tersebut.
Sudah hampir dua minggu peristiwa ini terjadi dan sepertinya sukar bagi dunia maya untuk menganggapnya sebagai hal yang biasa. Terima kasih untuk kreativiti dan imaginasi para blogger dan awak media, peristiwa ini menjadi subjek dari perbincangan yang berpanjangan, termasuk oleh kalian, para pembaca blog enigma .

Ketika peristiwa ini berlaku, saya melihat sebuah fenomena lain, iaitu pergantungan media, termasuk media di Indonesia, terhadap berita yang dihembuskan oleh media tertentu. Bahkan headline beritanya pun tidak diubahsuai. Tidak boleh disalahkan, jika ada lonjakan traffic terhadap sebuah subjek, celakalah media yang tidak ikut terjun ke dalam arus tersebut.

Hidung sebuah pesawat penyok dan hampir seluruh media mengkambinghitamkan UFO. Dan mungkin yang paling bertanggungjawab dalam pemberitaan ini adalah thesun.co.uk yang memuatkan berita ini dengan judul: Did Chinese plane have mid-air crash with UFO?

Jika kita membaca tajuk ini, kita pasti akan mengharapkan sebuah isi berita seperti:

"Sang pilot pesawat menyaksikan sebuah sinar terang menyilaukan yang diiringi oleh munculnya sebuah objek berbentuk cakera yang kemudian menyerempet hidung pesawat. Sesaat setelah itu, objek tersebut tidak kelihatan lagi dan cahaya menyilaukan tersebut lenyap "

Jika beritanya seperti itu, wajar jika kata "UFO" dimunculkan dalam headline.Namun kita tidak boleh mencari isi berita semacam itu. Dari udara hampa, thesun melakukan potongan yang luar biasa aneh.

Sebenarnya penggunaan kata UFO tidak boleh dibilang salah. Setiap benda terbang yang tidak dikenal pasti boleh dikatakan sebagai UFO. Namun, arah pemberitaan thesun.co.uk jelas. Ini kelihatan dari ilustrasi yang dipaparkan dan narasumber yang dihubungi.
Untuk kreativiti, thesun menduduki urutan pertama.

Selain memberikan ilustrasi sebuah piring terbang yang komikal, mereka juga menghubungi NIck Pope, seorang pemerhati UFO yang dengan yakin akan berkata " Kes-kes seperti ini menunjukkan bahawa, tanpa memandang apakah seseorang mempercayai kewujudan UFO atau tidak , ada masalah keselamatan udara yang serius di sini. File lembaga penerbangan dan kementerian pertahanan menunjukkan adanya banyak kes perlanggaran udara yang hampir berlaku antara UFO dan pesawat komersil "

Dengan kata lain, bagi Pope, jelas pinggan terbang dari planet lain bertanggung jawab atas insiden ini.

Tapi, jika mau jujur, seharusnya media menyedari bahawa peristiwa semacam ini bukan sesuatu yang asing dalam dunia penerbangan.

Dibanding mengambil lompatan deduksi yang luar biasa aneh dengan menuduh sebuah piring terbang, sebaiknya saya memberikan kepada kalian beberapa kemungkinan alternatif atas apa yang terjadi pada pesawat Air China 757 -200.

Lalu bagaimana dengan piring terbangnya?

Kalian boleh melupakan itu.

Jika sebuah piring terbang logam bersaiz besar dan kelajuan tinggi melanggar hidung pesawat seperti itu, apakah kita mengira pesawat 757 tersebut masih boleh kembali dengan selamat dan hanya mengalami penyok?

Jadi, sebagai alternatif , saya akan memberikan tiga kemungkinan dan rujukan. Saya tidak boleh memastikan apa yang melanggar pesawat tersebut, namun saya tahu pasti kalau peristiwa tersebut bukan sesuatu yang aneh.
Kemungkinan pertama - Hantaman bongkah ais
Peristiwa semacam ini pernah terjadi, walaupun cukup jarang. Saat terjadinya badai, bongkah-bongkah ais boleh menghentam pesawat yang melaluinya.Bongkah-bongkah ais yang keras dengan mudah merosakkan permukaan pesawat.
Namun, bongkah ais ini biasanya muncul dalam jumlah banyak sehingga kerosakan yang ditimbulkannya akan lebih parah dan luas, tidak terhad pada hujung hidung. Permukaan ais yang keras akan membuat cacat permukaan pesawat dan membuat catnya terkelupas, seperti yang terlihat pada pesawat berikut ini.
Pada sebahagian kes, hentaman ais ini juga membuat kaca kokpit retak.
Jadi, apa yang menimpa pesawat Air China kemungkinan bukan disebabkan oleh bongkah ais.

Kalian boleh melihat contoh kemalangan akibat bongkah ais pada link berita BBC berikut ini: Huge hailstones cause flight mayhem.
Kemungkinan kedua - Kerosakan struktur dalaman pesawat 
Hidung pesawat atau yang disebut radome (Radar Dome) mempunyai struktur dalaman yang unik. Ia tidak padat seperti bahagian badan pesawat lain kerana fungsinya terutama untuk melindungi radar pesawat. Rongga yang dimilikinya membolehkannya untuk penyok ke dalam seperti yang dialami oleh pesawat Air China tersebut.

Jika terdapat kecacatan pada Radome ini, maka tekanan udara yang kuat boleh membuat penyok. Cacat yang terjadi boleh disebabkan oleh kilat atau perlanggaran burung pada hari-hari sebelumnya . Seorang pilot pernah memberi keterangan bahawa hidung pesawatnya penyok hanya kerana sepotong separuh burung yang tertinggal di dalam radome pada pertembungan yang berlaku hari sebelumnya.

Salah satu kes kerosakan dalaman yang menyebabkan penyok seperti China Air adalah kes yang dialami oleh Northwest Airlines pada tarikh 7 Julai 2008.
Awalnya, kerosakan ini disyaki sebagai pertembungan dengan burung. Namun setelah pihak berkuasa keselamatan penerbangan Amerika, FAA, menyelidikinya, mereka mencari penyebabnya kerana kerosakan dalaman .

Jadi, boleh saja itu yang dialami oleh pesawat Air China. Namun masalahnya, jika kita melihat pada hidung pesawat tersebut, terlihat adanya cacat bekas pertembungan di kiri bawah.
Kita memang tidak tahu kapan bekas hitam itu muncul. Bisa saja beberapa hari sebelumnya dan pesawat tersebut belum dicat semula. Jika demikian keadaannya, maka penyok akibat tekanan udara menjadi penyebab yang mungkin sekali.
Tapi, jika kecacatan tersebut muncul saat terjadinya penyok, maka penjelasan ini menjadi mentah.
Kemungkinan ketiga - Perlanggaran dengan burung
Pihak Air China sendiri memberikan jawaban ini sebagai penjelasan rasmi .Namun, beberapa pihak doubt kerana tiga faktor , iaitu ketinggian pesawat saat terjadi perlanggaran (8,000 meter) yang terlalu tinggi untuk seekor burung. Lalu keadaan permukaan hidung pesawat yang bersih dari darah dan terakhir adalah besarnya penyok .
Menurut saya peribadi, jawapan ini adalah jawapan standard yang sangat mungkin. 
Akan saya berikan alasannya.
Keberatan Pertama, a pakah ada burung yang boleh terbang pada ketinggian 8,000 meter atau 28.000 kaki?

Jawapannya ada.

Gambar di bawah ini diambil dari jeb.biologists.org .
Ada beberapa jenis burung yang boleh terbang melebihi 8,000 meter. BurungBar-headed goose yang boleh terbang sehingga ketinggian 9,000 meter adalah burung yang berasal dari Asia dan ia boleh terbang sampai ke puncak Himalaya dalam tempo 8 jam.
Sebuah pesawat Jet yang terbang pada ketinggian 8,000 meter atau 30.000 kaki akan dengan mudah menjumpai burung ini di udara.
Saya tidak boleh memastikan bahawa burung ini yang melanggar pesawat Boeing 757 Air China, namun jelas ini adalah salah satu kemungkinan.
Jadi, keberatan sebahagian orang atas perlanggaran burung yang berkaitan dengan ketinggian boleh dijawab dengan mudah.
Sekarang keberatan kedua.
Jika pertembungan burung, dimanakah darahnya?
Benar, jika seekor atau sekumpulan burung melanggar pesawat, kemungkinan besar memang akan meninggalkan bekas darah, bahkan seringkali pemandangan yang kelihatan sangat kejam, seperti yang dilihat di bawah ini.
Perlanggaran burung dengan pesawat United Airlines .
Atau perlanggaran burung dengan pesawat Delta Airlines berikut ini.
Jelas sekali terlihat adanya bercak darah.
Namun, keadaan hidung pesawat yang diakibatkan oleh perlanggaran burung tidak selalu seperti itu. Misalnya pertembungan antara pesawat Garuda Boeing 737-800 Jakarta-Palangkaraya dengan seekor burung helang berikut ini.Peristiwa ini berlaku pada tarikh 21 April 2012.
Pesawat tersebut melanggar seekor burung helang seberat satu kilogram dan menimbulkan penyok yang hampir sama persis dengan pesawat Air China 757 dan hanya berbeza saiz (Perhatikan bekas penyoknya yang rapi walaupun dilanggar oleh seekor burung).
Sudut pertembungan mungkin menjadi faktor ada atau tidaknya darah.Sama seperti pada sebuah kemalangan lalu lintas. Pada sebahagian kes, darah boleh dilihat pada kenderaan, sebahagian lagi tidak. 
Dalam kes Air China, bekas perlanggaran menunjukkan kalau pertembungan tersebut tidak berlaku secara frontal. Melainkan hanya menyerempet di kanan bawah hidung pesawat (Soal ini, ilustrasi pinggan terbang thesun cukup tepat).
Kerana struktur hidung atau radome yang berlubang, maka terjadilah penyok ke arah dalam seperti yang kita lihat dari fotonya.
Kemungkinan lain adalah, dalam perjalanan turun, pesawat melewati hujan sehingga bekas darah boleh terhapus.
Lalu, keberatan terakhir.

Jika perlanggaran itu disebabkan oleh seekor burung, maka burung apakah yang boleh menyebabkan penyok sebesar itu?
Tidak diperlukan seekor burung sebesar kerbau untuk membuat penyok sebesar itu.
Jika saya melempar sepotong agar-agar ke kepala anda, maka anda tidak akan terbunuh. Namun jika saya melemparnya dengan kelajuan 900 km / jam, agar-agar itu akan membuat anda tewas seketika.

Kelajuan gerak objek yang melanggar akan menentukan tahap kerosakan yang ditimbulkannya.

Pesawat Boeing 757-200 mempunyai kelajuan 0.8 Mach atau sekitar 900 km / jam . Pada saat terbang dengan kelajuan tersebut, seekor burung yang mempunyai saiz seperti Bar Headed Goose boleh menyebabkan penyok sebesar itu. Namun kerana pertembungan tidak terjadi secara frontal, maka pesawat tersebut tidak mengalami koyak.

Jika perlanggaran berlaku secara frontal, maka kemungkinan kita akan mencari kerosakan yang sangat parah seperti contoh di bawah ini.
Pesawat ini adalah Iberia A340 yang terbang dari Madrid ke San Juan pada tarikh 13 Mei 2012. Seekor burung Nasar menghentam hidung pesawat dan masuk ke dalamnya (Bekas pertembungan relatif bersih dari darah).
Atau meninggalkan sisa pertembungan yang bersimbah darah seperti contoh di bawah ini. 

Kesimpulan
Seperti yang saya katakan di awal, saya tidak boleh membuat kesimpulan apa yang melanggar pesawat Boeing 757 Air China. Namun saya mendapati bahawa kemungkinan perlanggaran dengan burung atau kerosakan dalaman jauh lebih besar berbanding perlanggaran dengan sebuah piring terbang.

Pesawat Air China mengalami penyok, meninggalkan bekas perlanggaran kecil berupa bekas guratan hitam. Ini menunjukkan bahawa apa-apa yang melanggar pesawat tersebut pastilah sebuah benda kecil dan lembut yang tidak melanggarnya secara frontal.

Jadi, pertembungan dengan burung merupakan sebuah jawapan yang sangat masuk akal. Namun, jika guratan pada hidung pesawat sudah ada sebelum perlanggaran, maka kerosakan internal menjadi penyebab yang paling mungkin.

Pada masa lalu, pernah terjadi peristiwa kerosakan dalaman atau pertembungan dengan burung yang meninggalkan bekas kerosakan yang serupa sehingga tidak mustahil perkara yang sama berlaku pada Air China .

Berapa banyak kerosakan akibat perlanggaran dengan piring terbang di masa lalu yang boleh kita bandingkan?  
Jadi, dari mana kesimpulan pinggan terbang atau UFO muncul? Itu yang tidaksaya mengerti. 

0 comments:

Post a Comment