[Islamik] Tafsir mimpi ke mekah

Ramai orang bermimpi dan hampir kesemuanya bermimpi. Tapi yang bemimpi ke Mekah mesti ada yang istimewa, jadi kita lihat tafsiran itu disini.



* Mimpi melihat kota Makkah, bererti akan menziarahi Ka'bah.

* Mimpi pergi menuju Makkah untuk urusan perdagangan, bukan untuk menziarah ke sana, bererti amat berminat sekali dengan kesenangan diniawi, atau bererti bertambah rezeki dan kenikmatannya.

* Mimpi berada di jalan kota Makkah, bererti Allah S.W.T. memberi rezeki menunaikan haji.

* Mimpi berada di kota Makkah, tetapi dia sibuk dengan soal-soal ibadah serta tidak mempedulikan urusan-urusan duniawi, bererti memperoleh manfaat dalam urusan duniawi atau akhirat.

* Mimpi berada di kota Makkah, tetapi dia sibuk dengan kejahatan-kejahatan dan perbuatan yang buruk, bererti dia memperolehi sesuatu yang kurang menyenangkan.

* Menurut Ismail-As'as, mimpi melihat kota Makkah dalam keadaan makmur, banyak kenikmatan, bererti memperolehi kebaikan dan mendapat harta.

* Ada pendapat mengatakan bahawa sesiapa yang bermimpi berada di jalan kota Makkah, maka apabila dia sakit, bererti akan sembuh. Kadang-kala bererti sudah dekat ajalnya, isyaAllah.

* Mimpi berada di Tanah Haram kota Makkah, bererti aman dari segala keburukan dunia. Firman Allah S.W.T. dalam Surah al-Ankabut 29:67 :
Bermaksud:"Apakah mereka tidak melihat bahawa sesungguhnya Kami menjadikan (negeri mereka) tanah suci yang aman, sedangkan manusia saling tangkap-menangkap di sekeliling mereka (berperang)."
Atau boleh juga bermaksud menunaikan haji.

* Mimpi melihat di Tanah Haram ada seorang raja yang adil, bererti kebaikannya terkenal, perbuatannya juga baik. Jika orang bermimpi ialah orang yang tidak baik, maka takwilnya juga tidak baik.

* Mimpi melihat Ka'bah, bererti melihat penguasa atau pegawai tinggi.

* Mimpi rumahnya menjadi Ka'bah, kemudian ramai orang-orang berziarah ke situ, bererti dia memegang kekuasaan tentang keperluan orang ramai, atau menjadi imam satu jemaah, atau dikurniai suatu kebaikan atau kenikmatan.

* Menurut Abdullah al-Karmani, mimpi melihat Ka'abah, bererti selamat, iman dan Islam. Jika yang bermimpi ialah orang sakit, bererti sembuh dan dikabulkan doanya.

* Mimpi wajahnya diusap dengan hajar aswad dan menciumnya, bererti bersahabat dengan para ahli ilmu dan memperolehi ilmu serta pelbagai faedah daripada mereka.

* Mimpi berada di makam Ibrahim, bererti pergi haji dan pulang dengan selamat.

* Mimpi melihat Kaabah tanpa diiringi ibadah haji atau amalpamal yang lain, bererti dia melecehkan agamanya.

24 comments:

  1. Mlm tadi saya bermimpi melihat kaabah dan mengergajkan umrah. Bersama ister . Alhamdullilah....saya satu lepas ke mekah ...baru rancang nak ke mekah bersama isteri....

    ReplyDelete
  2. Saya bermimpi mendapat panggilan ke mekkah .

    ReplyDelete
  3. saya bermimpi mengusap usap ka’bah yang sangat tinggi, tapi ka’bah itu bukan dimekah melainkan ka’bah buatan ditempat manasik haji, kira2 apa ya artinya ??? dan saya bermimpi pada malam tgl 11 bulan haji.

    ReplyDelete
  4. saya bermimpi mengusap usap ka’bah yang sangat tinggi, tapi ka’bah itu bukan dimekah melainkan ka’bah buatan ditempat manasik haji, kira2 apa ya artinya ???
    saya bermimpi pada malam tgl 11 bulan haji.

    ReplyDelete
  5. 2minggu yg lepas saya bermimpi pergi ke mekah..sebelum tiba di mekah saya singgah di madinah melawat rumah Rasullullah dan meneruskan perjalan ke mekah untuk melihat Kaabah yg penuh dengan emas di Kaabah..apakah erti mimpi saya ini..

    ReplyDelete
  6. 2minggu yg lepas saya bermimpi pergi ke mekah..sebelum tiba di mekah saya singgah di madinah melawat rumah Rasullullah dan meneruskan perjalan ke mekah untuk melihat Kaabah yg penuh dengan emas di Kaabah..apakah erti mimpi saya ini..

    ReplyDelete
  7. Sekitar 2 hari yang lalu saya mimpi berada di mekkah dan saya melihat ka'bah yg lumayan dekat di iringi orang yg memutari ka'bah. Tp saya cuma mlihat nya saja tanpa melakukan apapun. Apa yah mksdx

    ReplyDelete
  8. Sekitar 2 hari yang lalu saya mimpi berada di mekkah dan saya melihat ka'bah yg lumayan dekat di iringi orang yg memutari ka'bah. Tp saya cuma mlihat nya saja tanpa melakukan apapun. Apa yah mksdx

    ReplyDelete
  9. Saya bermimpi dimakam nabi Ibrahim,didepan kaabah..kemudian datang sekumpulan orang yg bersih Dan alim..berjubah putih,membawa saya kemudian mengajar saya baca alquran...selepas itu saya meminta hendak bertemu dengan baginda nabi Muhammad s.a.w..saya xdpt melihat wajah baginda kerana bercahaya...lebih silau Dari matahari,selepas itu saya terjaga dari mimpi..ALLAHUKBAR..ape maksud mimpi saya ini...

    ReplyDelete
  10. Semalam, malam ke 24 Ramadhan 2017, saya mimpi berada di mekkah.. emak saya, ayah saya, saudara saya dan diri saya. Lalu saat itu saya bediri sebelah ayah saya dan saudara saya. Saya mula berdoa sambil menghadap kiblat (kaabah), menangis bersyukur dan gembira. Kerana saya sering berdoa dimurahkn rezeki dan umur yang panjang serta kesihatan yg baik untuk ingin melakukan ibadat haji dan umrah bersama sama kedua ibu bapa saya. Doakan juga hasrat dan hajat saya ini amin ya rabb..semoga Allah rahmati kamu juga.. amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi jumpa seseorang yg terputus hubungan di hadapan kaabah.

      Delete
  11. Saya bermimpi saya pergi menunaikan haji tetapi didalam masa yang sama saya mencari 5 pedang perak.mohon sesiapa untuk menjelaskannya

    ReplyDelete
  12. Sya mimpi sya kahwin di mekkah..apa
    Maksudnya?

    ReplyDelete
  13. Semalam saya bermimpi sedang berada di mekkah di masjidil haram dan berwudhu dan shalat ashar. .Dan berlanjut sampai wudhu lagi dan shalat magrib

    ReplyDelete
  14. Semalam atau tadi pagi, saya mimpi saya berada di tanah suci mekah. Saya di atas dan berhadapan kaabah. Apakah mksudnya?

    ReplyDelete
  15. saya bermimpi ada orang mengajak ke mekah melalui jalan alternatif terus berada di kaabah

    ReplyDelete
  16. Pagi tadi saya mimpi, saya dn satu keluarga pergi kw tanah suci...seronok sngt rasa mcm taknak bangun n teruskn mimpi tu, keindahan dekat sana cantikkk sangat

    ReplyDelete
  17. Saya bermimpi pergi ke mekah berseorangan..dlm mimpi itu saya pakai ihram di satu tempat dimana bukit bukit..ramai org berjalan menuju ke bukit tersebut tapi saya dalam keadaan seperti terpinga-pinga..dlm erti kata lain,saya seolah-olah tidak tahu ingin berbuat apa-apa ketika tue..apakah maksud dlm mimpi saya?

    ReplyDelete
  18. Sekadar berkongsi pengalaman.. dalam bulan Ramadhan 2012 saya pernah bermimpi dibawa ketanah suci..dalam mimpi itu saya membeli kain ihram serta tasbih di Madinah..selesai membeli saya dibawa oleh seseorang tawaf mengelilingi Kaabah.. dalam mimpi saya melihat lantainya putih...
    Dengan izin Allah 3 bulan selepas itu saya diberi rezeki utk mengerjakan umrah...
    Sesampai di Madinah.. Masyaallah kedai itu benar2 wujud dan saya membeli sepasang ihram dan seutas tasbih...
    Sesampai di Mekah pula...ketika bertawaf segalanya benar seperti dalam mimpi saya..

    Hanya airmata bercucuran ketika itu tak dapat saya gambarkan kebesaran Allah swt...

    ReplyDelete
  19. Apa maksud ke kota mekkah tp tak melihat kabbah ada pun sedang melihat d gurun pasir dengan klon2 manusia pada zaman penghijrahan nabi muhammad saw ?? Mohon penjelasan nya ..

    ReplyDelete
  20. salam, cerita saya berlainan. pada awalnya saya bermimpi buat perkara terkutuk. lalu tiba-tiba saya berada di hadapan ka'abah yang dia tutup dgn kain putih. saya rasa rindu sangat . apa maksudnya?

    ReplyDelete
  21. Ya Allah .. Sedihnye .. Nak menangis rasa .. Kejap je mimpi berada dimekah .. Tapi mimpi seolah2 betul2 berada dimekah.demi Allah sesungguhnya ,permudahkan urusanku ..

    ReplyDelete
  22. Saya mimpi berada di kota mekah. Ramai sangat orang yang berpakaian putih sambil wajah tersenyum dan bersalaman. Lalu, ada satu kumpulan jemaah haji yang mengiringi satu jenazah lelaki dan saya dapat tengok wajah jenazah lelaki itu matinya dia dalam keadaan wajahnya senyum.

    ReplyDelete
  23. saya mimpi makan kat salah satur restaurant kat mekah 😍ap maksudnya ?

    ReplyDelete