[Info] Misteri crop circle dapat diselesaikan?

Pasti ramai yang tak tahu apa itu 'Crop Cirsle' kan? Kerana ini adalah misteri dunia yang sukar untuk iselesaikan misterinya. Sangat menarik kajian yang telah dibuat..
Setelah lebih dari seratus tahun menjadi misteri yang menyenangkan bagi para pemburu fenomena aneh, apakah sekarang misteri crop circle telah mula terungkap sedikit demi sedikit? Jika demikian adanya, apakah kita bersedia untuk mengakui bahawa crop circle hanyalah sebuah seni buatan manusia yang tidak ada kaitannya dengan tambahan terrestrials?
Soal crop circle , komuniti penyelidik dan media terumbang-ambing. Antara mempercayainya sebagai mesej rahsia makhluk berintelejensia tinggi dari peradaban jauh di planet lain ataukah hanya sekadar sebuah karya hebat dari artis yang jarang berlaku yang bekerja diam-diam untuk memuaskan diri. 
Pola-pola indah dan rumit crop circle telah menghiasi ladang-ladang gandum di Inggeris selama puluhan tahun. Para petani yang kesal kerana ladangnya yang rosak oleh crop circle umumnya masih boleh mengutip wang dari para pelancong yang ingin menyaksikan dan merasakan sensasi misteri ini. Namun, sepertinya tarikan pelancong semacam itu telah berakhir. Dan mungkin juga misteri crop circle akan bernasib sama. 
Pada tahun 2013 ini, para penyelidik dan pemerhati crop circle menyedari satu hal yang tidak biasa, iaitu penurunan jumlah kemunculan crop circle yang sangat tajam di Inggeris. Pada pertengahan tahun 2012, paling sedikit muncul 50 pola di ladang-ladang gandum Inggeris. Tahun ini hanya 15. Tetapi bukan itu yang paling mengganggu, melainkan bentuk pola yang sangat sederhana sehingga memunculkan spekulasi bahawa sesiapa yang membuat crop circle indah pada tahun-tahun sebelumnya telah memutuskan untuk bersara. 
Lihat sahaja contoh-contoh crop circle berikut ini:

Corak seperti ini jelas kelihatan seperti dibuat oleh para amatur yang belum mempunyai kemampuan untuk menyamai pola terdahulunya.
Atau bentuk hati yang muncul di bawah ini. Jelas tidak menunjukkan kehebatannya sebagai crop circle kelas dunia. Bandingkan dengan crop circle corak hati yang muncul sebelumnya.
 
Apa yang telah berlaku? Apakah alien dari planet lain telah dihinggapi rasa jenuh untuk menunjukkan karya-karya spektakulernya di ladang-ladang gandum Inggeris. 
W ell, memang iya, para pembuat crop circle itu dihinggapi rasa jenuh, atau malas, untuk meneruskan karyanya. Tapi mereka bukan alien.
Menurut Dailymail yang memetik sumber-sumber dalaman, para seniman rahsia yang sebelumnya rajin membuat crop circle memang telah memutuskan untuk berhenti. Salah satunya adalah Julian Richardson yang telah beralih ke seni Sand Circle.
Julian Richardson
Matthew Williams, seniman lain, memutuskan berhenti selepas mengalami penyakit yang berkaitan dengan tanaman. Mundurnya dua seniman ini telah membuat artis lain malas membuat crop circle yang baru kerana tahap persaingan yang telah menurun jauh.
Matthew Williams 
Kata Williams, "Masalahnya adalah para pembuat crop circle hebat telah bersara atau beralih ke sesuatu yang baru. jadi sudah tidak ada pertandingan lagi. Seniman-seniman tersebut adalah orang-orang yang sangat kreatif, dan tanpa adanya persaingan persahabatan, banyak artis lain menjadi tidak peduli lagi dengan crop circle. " 
Ia meneruskan, "Banyak dari crop circle terbaik yang muncul beberapa tahun kebelakangan ini dibuat hanya oleh segelintir orang dan sekarang mereka telah menggantung papan kayu dan pindah ke ladang yang baru." 
Mengenai Julian Richardson, Matthew berkata, "Ia ingin mencuba sesuatu yang baru dan saya rasa ia muak dengan orang-orang yang berusaha mendapatkan wang dari hobinya - walaupun ia sendiri tidak pernah mendapat apa-apa. Para petani menjadi semakin galak dan para peminat crop circle menuntut semakin banyak dan kami masih tidak mendapat wang sama sekali. " 
Matthew merujuk kepada Monique Klinkenbergh, seorang "ahli" crop circle belanda yang membuat sebuah skim di mana orang-orang yang datang perlu membayar supaya boleh masuk dan berjalan di dalam pola crop circle.  

"Banyak dari rakan artis berhenti membuat crop circle kerana telah dirosakkan oleh orang -orang luar seperti Klinkenbergh yang berusaha mendapatkan wang dari hobi kami. Kami, komuniti pembuat crop circle tidak suka ada orang luar seperti dia yang mengambil alih dan berusaha ikut campur. " 
Soal petani yang semakin galak, Matthew pernah mengalaminya sendiri apabila pada tahun 2006 ia ditangkap polis dan dihukum kerana dianggap merosakkan ladang gandum yang bukan miliknya.
Menurut Matthew, jika keadaan ini berterusan maka tahun depan boleh jadi tidak akan ada lagi crop circle yang muncul. 
Memang sejak dulu para penyelidik crop circle meyakini bahawa sekitar 80 peratus pola yang muncul adalah buatan manusia. Namun tidak ada dokumentasi yang jelas mengenai keaslian masing-masing pola.
Dengan adanya perkembangan terbaru ini, maka misteri crop circle corak rumit memang patut dipersoalkan kembali.

logiknya seperti ini,

1. Seniman crop circle aktif bekerja = Crop circle terus bermunculan.
2. Seniman crop circle bersara = Crop circle tidak muncul.

Ini bermakna,

3. Crop circle pastilah dibuat oleh seniman crop circle (manusia).

Cukup rasional.

Sudah tentu apa yang saya gambarkan melalui 3 titik di atas tidak tepat menggambarkan apa yang sedang berlaku. Soalnya crop circle tidak boleh dibilang hilang sama sekali kerana crop circle dengan pola-pola sederhana masih muncul. Kita tidak tahu ada berapa banyak seniman crop circle yang masih aktif atau mereka yang baru pertama kali cuba membuat crop circle di luar sana sehingga mustahil rasanya untuk boleh benar-benar menyelesaikan misteri ini.

Namun, dengan persaraannya seniman-seniman utama, jelas sekali bahawa kemunculan crop circle (corak rumit) sendiri mengalami penurunan yang sangat signifikan sehingga kesimpulan mata 3 diatas adalah sebuah kemungkinan yang sangat besar.

Bukankah dengan demikian kita boleh mengambil kesimpulan bahawa crop circle corak rumit sesungguhnya boleh jadi hanya merupakan karya tangan para seniman, dalam hal ini manusia biasa?

Bagaimana jika crop circle yang sejati sebenarnya hanya berupa lingkaran-lingkaran bulat biasa seperti yang muncul puluhan tahun yang lampau?

Apakah kita masih akan mengakui keindahan misterinya?

Tapi bukankah menurut para ahli pola rumit semacam itu tidak akan sanggup dibuat oleh seorang hoaxer?

Untuk itu, mari kita melihat crop circle dari sebuah perspektif yang baru, iaitu kemungkinan bahawa misteri ini sebenarnya tidak sehebat yang kita kira. Jika kita melihat kembali ke belakang, kita akan mendapati dua ciri-ciri utama yang membuat crop circle menjadi sebuah misteri yang menarik.  
Ciri-ciri pertama adalah pola yang indah dan rumit yang katanya mustahil boleh dikerjakan dalam waktu satu malam tanpa menarik perhatian.

Ciri-ciri kedua adalah ciri-ciri fizikal dan perubahan (abnormalitas) yang terjadi pada tanaman dan ladang dimana crop circle muncul.

Mari kita melihat satu persatu.

pola rumit yang Mustahil

Hujah yang selalu diajukan adalah , "Mustahil crop circle boleh dibuat oleh manusia kerana polanya terlalu rumit untuk ukuran kemampuan manusia. lagipula, pola semacam itu tidak mungkin dibuat dalam semalam."

Memang benar. Yang mengajukan alasan di atas umumnya adalah: Para penyelidik, penulis, wartawan, peminat misteri, anda yang sedang membaca tulisan ini dan saya sendiri.   

Sudah tentu kita akan menganggapnya sebagai suatu perkara yang mustahil kerana kita tidak pernah bergelut dengan proses pembinaan sebuah crop circle.

Tapi, akan lain jadinya jika kita bertanya kepada para seniman yang telah menghabiskan puluhan tahun hidupnya untuk mempelajari dan menyempurnakan teknik pembuatan crop circle. Corak yang rumit bukan lagi suatu perkara yang mustahil.

Kita juga sering mendengar bahawa manusia masa lampau tidak mempunyai teknologi untuk mengangkat batu yang beratnya bertan- tan atau membuat gambar raksasa semacam garis nazca. Namun pelbagai eksperimen menunjukkan kalau semua itu sangat mungkin dilakukan walaupun hanya dengan peralatan yang sederhana. 
Pengambilan kesimpulan yang salah ini juga terjadi pada pola rumit crop circle.

Mengenai pola geometri yang rumit, Julian Richardson adalah salah seorang yang sangat ahli. Lihat sahaja karya seni sand circle yang dibuatnya. Jika kita melihat contoh lain dari laman Facebooknya , jelas sekali kelihatan bahawa Julian sangat mampu membuat pola-pola indah dan rumit. 

Jika ia mampu membuatnya di atas permukaan pasir, maka pastilah ia juga mampu membuatnya di atas ladang gandum.

Katanya, "Saya sudah terlibat dalam pembuatan crop circle sejak tahun 1990-an. Saya suka dengan geometri, seni dan fenomena paranormal. Apapun yang dituntut oleh para ahli crop circle, para seniman ini memang hanya menggunakan tali, patok dan bilah kayu untuk mencipta seni yang sedemikian indahnya . " 
Kemahiran menggunakan tangan dan peralatan sederhana tersebut kemudian digabungkan dengan komputer yang digunakan untuk menghasilkan pola-pola geometri seperti fraktal. Menurut seorang seniman crop circle lain, semua gabungan ini akan menyebabkan sebuah crop circle corak rumit "Dead easy to make".

Mengenai kepindahannya ke seni sand circle, Julian berkata kalau ia ingin mendapatkan legitimasi dari masyarakat. Ini sepertinya membenarkan ucapan Matthew.

Keahlian Julian dalam membuat crop circle corak rumit juga disahkan oleh penyelidik lain, George Wingfield. Ia adalah penyelidik crop circle yang punya kaitan dengan komuniti pembuat crop circle. Menurutnya pola crop circle angka phi rumit yang muncul di Inggeris tahun 2008 dan yang hanya boleh diselesaikan oleh seorang ahli astrofizik sesungguhnya adalah buah karya seorang seniman yang dikenalinya dibantu oleh Julian. Jadi bukan karya alien walaupun mempunyai pola matematik yang rumit.
Saya pernah menghantar soal crop circle itu disini .

Keahlian Julian bahkan inspirasi circle maker lain yang sering mendedikasikan karya-karya mereka untuknya. Dan mereka memberikan arahan melalui sebuah inskripsi misteri.
Walaupun kelihatan seperti bahasa dari planet lain, inskripsi tersebut sesungguhnya adalah huruf "FOJ" yang merupakan singkatan dari "Friends of Julian".
John Lundberg, seniman crop circle lain, mengaku bahawa ia tertarik membuat crop circle kerana filem Mel Gibson, Signs. Pada tahun 1991, ketika Doug Bower dan Dave Chorley mengaku bahawa mereka telah membuat crop circle, minat masyarakat akan pola-pola aneh ini mulai padam. Lundberg berniat membangkitkannya.
"Kami ingin memunculkannya kembali dengan membuat pola yang sedemikian besar dan kompleksnya sehingga orang-orang akan kembali bertanya: 'apakah mungkin semua ini dibuat oleh manusia?' "
Menurutnya, bulan terbaik untuk membuat crop circle adalah Jun untuk tanaman Barli dan pertengahan Julai untuk Gandum. Pada bulan-bulan itu keadaan tanaman akan membuat mereka kelihatan lebih indah kerana setiap batang tanaman berdiri tegak lurus. Mereka membuat pola-pola tersebut dengan bantuan komputer. Ketika sampai pada pelaksanaan di lapangan, tidak diperlukan lagi teknologi rumit. Hanya pita, tali dan papan.
Ini adalah salah satu contoh bagaimana crop circle dibuat dalam semalam.

Dari kenyataan Lundberg, kita boleh membahagikan era crop circle menjadi dua. Yang pertama adalah era pola sederhana, hanya berbentuk satu lingkaran sederhana. Yang kedua adalah era geometri corak rumit. Jika dilihat dari pengakuan para seniman ini yang disokong dengan bukti menurunnya jumlah crop circle corak rumit apabila mereka bersara, maka kita boleh mengambil kesimpulan bahawa era crop circle corak rumit sesungguhnya bermula oleh para seniman ini. Manusia biasa dan bukan alien.

Abnormalitas Fizikal Tanaman dan ladang Gandum

Baiklah, jika pola yang rumit bukan lagi sebuah kemustahilan, bagaimana dengan ciri-ciri fizikal seperti adanya unsur logam pada tanah atau perubahan kelajuan pertumbuhan tanaman gandum?

Mungkin penyelidik yang paling sering dipetik dalam kaitannya dengan penyelidikan crop circle adalah air Levengood. Ia meneliti 86 sampel crop circle yang muncul antara tahun 1990 hingga 1992. Kajian Levengood kemudian mencari beberapa perubahan (abnormalitas) pada sampel tanaman yang diteliti.

Namun, Levengood dengan jelas memberi amaran bahawa sampel yang diambilnya berasal dari pelbagai tanaman seperti kacang soya, gandum atau jagung. Ia juga menekankan bahawa crop circle yang ditelitinya tidak mempunyai bentuk geometri khusus.

Kenyataan ini penting kerana bermakna ada kemungkinan kalau sampel yang ditelitinya adalah formasi crop circle yang berbentuk sangat umum, seperti bulatan sederhana , dan bukan pola rumit yang baru muncul selepas tahun 1990 apabila para seniman seperti Julian mula beraksi.

Seperti ini misalnya.
Jika crop circle yang sejati adalah crop circle yang berbentuk seperti ini, apakah kalian masih tertarik dengan fenomena ini? 

Sebagai catatan, dari lebih dari 80 formasi yang ditelitinya, tidak semua dijumpai abnormalitas. Misalnya, ia hanya mencari 25 formasi yang batang tanamannya sedikit membesar dan 27 formasi yang mengalami perubahan kelajuan pertumbuhan. 

Dari tapak ini , kalian boleh melihat bahawa abnormalitas yang terobservasi pada sampel tidak menyeluruh dan seragam. Walapun demikian, Levengood menyimpulkan bahawa abnormalitas ini boleh jadi disebabkan oleh plasma vortex yang kemungkinan juga bertanggung jawab terhadap pembentukan crop circle (yang sederhana). Stephen Hawking yang sempat membaca hasil kajian Levengood belakangan juga bersetuju bahawa crop circle boleh dibentuk oleh plasma vortex. Dan ini adalah jawapan yang ILMIAH. 

Dan misteri crop circle pun telah diselesaikan oleh Levengood! 

Jika crop circle yang sejati hanya berbentuk satu lingkaran sederhana seperti di atas, bukankah kadar misterinya telah berkurang jauh? 

Matthew Williams mengakui soal ini di dalam sebuah wawancara . Ketika memulakan kerjayanya sebagai pembuat crop circle, ia menyedari bahawa crop circle yang mempunyai pola rumit sama sekali tidak ada hubungannya dengan alien. 

"Saya berteman dengan banyak kumpulan pembuat crop circle dan menyaksikan sendiri bagaimana crop circle dibuat dalam pelbagai keadaan. Pada waktu itu, saya percaya jika saya boleh bertanya kepada manusia pembuat crop circle, maka saya boleh menentukan crop circle mana yang dibuat oleh manusia dan mana yang dibuat oleh kekuatan yang tidak dikenali. Belakangan, saya mulai yakin bahawa crop circle buatan manusia adalah crop circle yang mempunyai pictogram yang kompleks sehingga meninggalkan hanya crop circle dengan pola yang sangat sederhana yang tidak diketahui asal-usulnya. "

Dari dulu, faktor alam merupakan penjelasan yang paling banyak diajukan oleh para penyelidik. Namun banyak yang menolaknya kerana rasanya mustahil alam boleh membuat crop circle corak geometri phi, burung kelicap atau wajah alien. Tentu saja. Sayapun menolak menerimanya. Namun jika crop circle hanya berbentuk satu lingkaran sederhana seperti yang muncul pada rekod-rekod masa lampau, maka saya yakin banyak diantara kalian akan dapat menerima faktor alam sebagai jawapan atas terbentuknya formasi crop circle. 

Kesimpulan   

Kalau begitu, apakah crop circle tidak mengandungi misteri sama sekali?  

Belum tentu juga. Ini mungkin boleh membuat kalian kembali bersemangat. 

Para seniman crop circle mengakui kalau ada sesuatu yang aneh berkeliaran di Wiltshire. Ketika Julian Richardson dan rakan-rakannya sedang membuat sebuah crop circle mereka pernah melihat sebuah bola cahaya oren aneh melayang di atas ladang.  

John Lundberg juga mengakui hal yang sama. 

"Sebenarnya ini cukup memalukan. Namun saya pernah melihat UFO sementara membuat crop circle di Wiltshire . Penampakan itu merupakan penglihatan UFO klasik berbentuk cerut hitam dengan cahaya terang. Ia muncul di atas ufuk dan perlahan bergerak ke arah kami, tidak mengeluarkan suara sama sekali. Kami tidak tahu sama sekali benda apa itu. Saya juga pernah melihat bola-bola cahaya di tepi ladang yang membuat kami gugup. Tapi kebanyakan yang kami lihat adalah kilatan-kilatan cahaya seakan-akan seseorang sedang menyorotkan senter ke arah mata saya. "

Rod Dickinson, seniman yang lain, bahkan pernah mengambil gambar sebuah objek berbentuk cakera putih pada tahun 1993. 
Pada tahun 1996, Rod kembali mengambil gambar objek misteri di Chibolton.
Dan semua penampakan ini masih merupakan misteri yang belum dapat diselesaikan. Mungkin saja wilayah Wiltshire dan Chibolton memang penuh dengan misteri dan mungkin saja misteri ini akan menjadi misteri yang jauh lebih menarik berbanding fenomena crop circle itu sendiri.

0 comments:

Post a Comment